Espoo Museum of Modern Art

Andy Warhol: BMW M1 Group 4 -kilpaversio, 1979 © Ari Karttunen / EMMA
Andy Warhol: BMW M1 Group 4 -kilpaversio, 1979 © Ari Karttunen / EMMA

01.09.2012 - 31.10.2012

BMW Art Cars

BMW Art Cars on saanut alkunsa intohimosta ja sattumasta. Ranskalainen huutokauppayrittäjä Hervé Poulain rakasti kilpa-ajoa ja taidetta. Valmistautuessaan vuoden 1975 Le Mans -kilpailuun hän pyysi autonsa ulkoasun suunnitteluun apua yhdysvaltalaiselta kuvanveistäjäystävältään Alexander Calderilta. Tästä kohtaamisesta syntyi täysin ainutlaatuinen BMW kilpa-auto ja ensimmäinen BMW Art Car.

BMW Art Car -kokoelman yksilöt pohjautuvat joko kilpa- tai sarjatuotantoautoon. Insinöörien saatua työnsä päätökseen auto on annettu BMW:n kutsuman huipputaiteilijan käsiin. Lopputuloksena on syntynyt 17 uniikkia kolmiulotteista taideteosta, joista peräti kuusi saadaan nyt ensimmäistä kertaa myös Suomeen, EMMAan osana designpääkaupunkivuoden ohjelmaa.

BMW Art Car -kokoelma osallistuu erilaisiin design-tapahtumiin ja taidenäyttelyihin ympäri maailmaa. Näyttelypaikkoja ovat olleet muun muassa Louvre ja Guggenheim-museot New Yorkissa ja Bilbaossa. Pysyvä näyttelytila sijaitsee BMW Museossa Münchenissa.

EMMAAN SAAPUVIEN AUTOJEN TAITEILIJAT

Alexander Calder, 1975

Ensimmäinen BMW Art Car syntyi vuonna 1975, kun taiteilija Alexander Calder uudisti BMW 3.0 CSL-mallin ulkoasun. BMW Art Car oli yksi Calderin viimeisistä teoksistaan ennen hänen kuolemaansa ja samalla yksi hänen mielenkiintoisimmista töistään: uudistaessaan oikean kilpa-auton ulkoasun, Calder sai mahdollisuuden leikkiä värien ja liikkuvan muodon kanssa aivan uudella tavalla. Calderin BMW Art Car osallistui vuonna 1975 legendaariseen 24-tunnin Le Mans – kilpailuun.

Frank Stella, 1976

Newyorkilaistaiteilija Frank Stella ei ainoastaan muunna ideoitansa eri medioiksi hyvin monipuolisesti, vaan hän on myös intohimoinen moottoriurheilun ystävä. Tästä syystä hän oli sitäkin päättäväisempi onnistumaan, kun hän otti tehtäväkseen BMW Art Car -projektin vuonna 1976. Stellan BMW Coupé osallistui Le Mans –kilpailuun vuonna 1976.

 

Andy Warhol, 1979

Andy Warhol on nykyään lähes synonyymi pop-taiteelle. Warholin taidekäsitys huomioiden auto liikkuvana taideteoksena on enemmän tyypillinen kuin epätavallinen taideobjekti. Aikoinaan Warhol julisti keittotölkit taideteoksiksi ja ehdotti sulkemaan kokonaisen tavaratalon säilyttääkseen sen museona jälkipolville. Tekniikan ja vapaan taiteellisen ilmaisun yhdistämisessä hän ei kokenut mitään ristiriitaa. Niinpä hänen studiostaan tulikin ”tehdas”, ja siten hienostuneen taiteen ja jokapäiväisen elämän kahtiajako lähes poistui. Warhol perusteli suunnittelemansa BMW Art Car -auton kaarevia väripintoja seuraavasti: ”Yritin kuvata nopeutta kuvallisesti. Jos auto liikkuu todella nopeasti, kaikki linjat ja värit ovat epäselvät.” Warholin BMW Art Car osallistui Le Mans –kilpailuun vuonna 1979.

Ken Done, 1989

Taiteilija Ken Donen käyttämät voimakkaat värit ja siveltimenvedot maalauksissa heijastavat hänen kotimaansa, Australian, tyypillisiä kasvoja – maisemia, eläinkuntaa, rantoja ja puutarhoja. Tutustuttuaan vaikuttavaan BMW Art Car –kokoelmaan, jonka hänen kuuluisat edeltäjänsä olivat tuottaneet, Done koki BMW kilpa-auton ulkoasun uudistuksen valtavana haasteena ja suurena kohteliaisuutena. Donella oli selviä ideoita aivan ensi hetkestä saakka siitä miten hän toteuttaisi oman BMW Art Car -auton. Hän halusi ilmaista suurta kiinnostustaan BMW M3:sta kohtaan, joka merkitsi hänelle sekä nopeutta että korkeaa suorituskykyä. Samalla ulkoasun tuli kuitenkin kuvastaa tyypillistä australialaisuutta. ”Olen maalannut papukaijoja ja papukaijakaloja. Molemmat ovat kauniita ja pystyvät liikkumaan mahtavilla nopeuksilla. Halusin että minun BMW Art Car -mallini ilmaisi samoja ominaisuuksia”, Done kertoo.

Michael Jagamara Nelson, 1989

Taiteilija Michael Jagamara Nelson kuuluu Australian Warlpiri-heimoon ja hän varttui perinteistä aboriginaalielämäntapaa noudattaen. Nelsonin isoisä opetti hänelle Australian Papunya -yhteisöön kuuluneiden esi-isiensä maalaustekniikoita. Nelsonin suunniteltavakseen saama BMW oli musta M3- kilpamalli. Seitsemän päivän väsymätön työn tulos oli Papunya- taiteen mestariteos. Geometriset muodot ja kuviot näyttävät petollisen abstrakteilta, mutta Australian mytologiaa tuntevat voivat tunnistaa niistä kenguruita, emuja, muurahaisia ja opossumeja.

Sandro Chia, 1992

Taiteilija Sandro Chia syntyi vuonna 1946 Firenzessä. Viettäessään lapsuuttaan upeassa renessanssin kaupungissa hän perehtyi hienoihin taideteoksiin rennolla ja lähes leikkisällä tavalla. Vuoteen 1982 mennessä hänen omat teoksensa olivat esillä Guggenheim-museossa New Yorkissa ja myöhemmin näyttelyissä ympäri maailmaa. Lapsena Chia maalasi graffiteja autoihin, mutta hänen asenteensa muuttui ajan myötä: ”Autot ovat haluttua omaisuutta yhteiskunnassa”, Chia pohti, ”ja kaikkien silmät liimautuvat niihin. Ihmiset katsovat tarkasti autoja. Maalaamassani autossa olen heijastanut ihmisten katseen. Kuin peili, se kohtaa ne ihmiset, jotka katsovat sitä.”

Näyttely toteutetaan yhdessä BMW Suomen kanssa. BMW on World Design Capital Helsinki 2012 pääyhteistyökumppani.

BMWn Art Cars -sivuille.

BMW Museum Art Car Tour

Osallistu valokuvakilpailuun Tuunattu autoni ja virittäydy autoilun & taiteilun tunnelmaan!

Tuunaamo EMMAn näyttelykerroksessa

on auki 30.9.-31.10.2012

Tule tuunaamaan oma BMW Art Car -mallisi ja virittäytymään tunnelmaan!

AVOIMET PAJAT

VÄRIVIRITYS! Toteuta oma taideauto-avaimenperä.

LA 1.9. klo 14-16

LA 15.9. klo 14-16

SU 30.9. Taideralli-tapahtumassa useita erilaisia pajoja.

LA 6.10. klo 14-16

LA 27.10. klo 14-16

Koko perheen tapahtumapäivä

TAIDERALLI 30.9.2012 klo 11-16

Yhteistyössä Tuulilasi-lehden kanssa.

www.emma.museum/taideralli